Víte, proč potřebujeme filtr pevných částic a jak se o něj starat?

Filtr pevných částic, nebo také DPF filtr, je zařízení, které filtruje pevné částice výfukových plynů vznětových – dieselových motorů. K jejich zavádění došlo poté, co byly zpřísněny podmínky emisních norem Euro. Evropská unie se řídí závaznou Euro emisní normou, která stanovuje limity škodlivin v exhalátech benzinových i dieselových vozidel.

Dochází ke sledování hodnot oxidu dusíku, nespálených uhlovodíků, ale také oxidu uhelnatého, siřičitého, uhličitého, sazí a olova. Montáž filtrů do naftových aut začala v roce 2006, kdy začala platit norma Euro 4, jisté automobilky ale filtry montovaly již od roku 2000.

Vyberte si ze dvou typů

Filtr pevných částic může mít otevřený filtrační systém, nebo uzavřený filtrační systém. Otevřený dodatečně montoval zvláště do užitkových vozidel, aby splnily limity Euro 4. Uzavřený systém najdeme u všech diselů s emisní normou Euro 5. I když je provedení filtrů jiné, funkčně jsou stejné. Platí však, že uzavřený systém je účinnější než otevřený. U uzavřeného mluvíme o účinnosti až 100 %, u otevřeného o účinnosti kolem 50 %.

Aby filtr fungoval, jak má

Dutinky, které keramický filtr obsahuje, zachycují pevné částice z výfukových plynů. Časem se kanálky zanesou a je důležité provést regeneraci, vypálení filtru. K tomuto dojde při zvýšení teploty výfukových plynů řídicí jednotkou na alespoň 500 stupňů Celsia, důležitá je také plynulá jízda delší dobu ve středních otáčkách.

Pokud repas DPF filtru, nebo při vypalování dojde k přerušení akce, může dojít k trvalému usazení nečistot v kanálcích a citelné ztrátě výkonu auta. Zanesení filtru ale také snižuje schopnost regenerace, což může vést až k poškození a zničení motoru.

Pečujte o filtr pevných částic tak, jak je potřeba. Jen tak bude fungovat vaše auto, jak má, výfukové plyny budou v normě a vy za pár let nesprásknete ruce kvůli zničenému motoru.

 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *