Přijde vám zbytečné pořizovat dvě sady pneumatik, když existují pneu univerzální na zimu i na léto? Přečtěte si, zda jsou opravdu vhodné pro vás, nebo byste měli raději zůstat u přezouvání.
Rozdíly letních a zimních pneu
Zimní i letní pneu se neliší jen vzorkem, ale i směsí, že které jsou vyrobeny. Ta má ideální vlastnosti vždy při určité teplotě vzduchu a vozovky, jinak není jízda na nich tak bezpečná a pohodlná. Letní pneumatiky jsou vhodné k provozu při teplotách nad 7°C. V chladnějším počasí gumová směs tvrdne a hůře se přizpůsobí povrchu. Pokud budeme jezdit na letních pneu v zimě, bude se dotýkat vozovky menší plochou a značně se prodlouží brzdná dráha. Vzorek letních pneu je uzpůsoben, aby lépe odolával riziku aquaplaningu. V zimě jsou ale potřeba pneu s jinou směsí, uzpůsobené břečce, sněhu a náledí. Ve sněhu je výkon letních pneu žalostný a hrozí brzký karambol.
Co jsou to vlastně celoroční pneu
Zimy jsou poslední roky mírné, a proto si určitě říkáte, zda je opravdu nutné přezouvat. Vyrábějí se celosezónní pneumatiky, se kterými můžete vyjet v každém ročním období. Jejich podstatou je měkčí gumová směs, která dobře kopíruje povrch silnice i při teplotě okolo nuly. Není ale příliš dobrá v extrémech jako jsou vysoké nebo naopak nízké teploty. Nenabídne vám tedy takovou spolehlivost v zimě ani v létě, ovšem je to rozhodně lepší varianta, než nepřezouvat zimní gumy na letní nebo naopak.
Pro koho jsou univerzální pneumatiky vhodné
Univerzální pneumatiky s označením M+S (muld + snow) do sněhu a bláta povinné na našich silnicích od 1.11 do 31.3. Výhodou je, že s těmito gumami se vám vyhne přezouvání dvakrát ročně. Pokud žijete v oblastech bez teplotních extrémů a auto máte spíše na takové to „popojíždění“, mohly by vám vyhovovat. S univerzálními pneu není vhodné vyjíždět za sněhu a náledí, ani jezdit ve velkých vedrech. Jestliže v teplotních extrémech můžete jet MHD a pohybujete se s autem spíše po městě, je dobré variantu celoročních gum zvážit.