Automobilový svět je dnes a denně zaplavován inovacemi. Svých vylepšení se čas od času dokonce dočkají i převodovky. O jednu z nejpřevratnějších novinek v této oblasti se pak postarala automobilka Kia, když v rámci skupiny HMG vyvinula jako vůbec první na světě technologii aktivního řazení pro hybridní vozidla ASC (Active Shift Control), jež se v nejbližší době dostane i do sériové výroby. Konkrétně se prvně objeví v plug-in hybridních a hybridních vozidlech opouštějících výrobní linku této jihokorejské automobilky v roce 2020.
Tato nová technologie funguje na principu toho, že 500x za vteřinu v reálném čase monitoruje změny převodových stupňů a velice efektivně reguluje přenos výkonu od hybridního ústrojí ve prospěch svižnějšího řazení, čímž dochází k optimalizaci řazení. V praxi by to tedy mělo přinést možnost rychlé a konzistentní změny převodových stupňů. Vyjma standardního elektromotoru navíc již ASC nevyužívá dalších jiných komponent, tudíž není nikterak nadbytečně náchylná k poruchám.
Technologie aktivního řazení nahradí méně efektivní hydraulická čerpadla
Před příchodem této inovace se u hybridů používala a vzhledem k prozatímní absenci sériové výroby ASC stále používají k řazení převážně hydraulická čerpadla. Ta ale mají na svém kontě relativně pomalejší změny převodových stupňů a nižší přesnost řazení oproti ASC. Pokud bychom měli tento rozdíl vyjádřit řečí čísel, tak technologie aktivního řazení oproti standardním hybridním převodovkám zkracuje dobu řazení o 30 % a redukuje klonění vozidla kolem příčné osy o 50 %. Výsledky jsou přitom totožné ať už se jedná o crossover, rodinný vůz či SUV auto.
K dosažení 30% časové úspory využívá ASC výkon elektromotoru, jenž na základě pokynů vyvinutého řídicího softwaru Kia přispívá ke sladění otáček převodovky s otáčkami hnací hřídele. Snížené klonění vozidla kolem příčné osy pak přináší benefit v podobě toho, že převodovka i přes vyšší rychlost umožňuje hladší změny převodových stupňů.