Patříte mezi ty řidiče, kteří si hýčkají svého miláčka? Myslíme teď samozřejmě váš automobil. Ať již je luxusní, vyvolávající závist, nebo docela průměrný vůz, vztah k němu mají řidiči vskutku rozdílní. Někteří na něj nedají dopustit, starají se o něj s veškerou pečlivostí a dopřávají mu jen to nejlepší. Jiní o vůz nedbají a ba co víc, snaží se na jeho provozu ušetřit za každou cenu. A protože se blíží zima a s tím i oblíbené přezouvání zimních pneumatik, stojí za to se dotknout tématu ojetých pneumatik. Možná, že právě vy si řeknete, že ojeté pneu si na auto nasadí jen pitomec, ale dost možná tuto variantu nehodláte zavrhnout… Měli byste? Výprodej zimních pneumatik a různé autobazary mohou být velkým lákadlem, ale…
Proč si koupit jeté pneu? Napadá vás jiný důvod, než že na tom ušetříte? Jiný důvod skutečně asi těžko najdete, ale jde o důvod zásadní? Jediné pozitivum na takové koupi totiž převáží naprosto jednoznačně celá řada negativ. O ojeté pneumatice totiž nevíte prakticky nic. Znáte cenu, vidíte, jak vypadá, ale co prožila, to už je obestřeno tajemstvím. Dokonce ani nepoznáte, na jakém vozidle jezdila a zda bylo pro tyto pneumatiky optimální. Nepoznáte, zda je nahušťoval předchozí majitel pravidelně a nesnížil tak špatnou údržbou její vlastnosti. Zrovna tak jen stěží přijdete letmým pohledem na to, zda vůz nebyl účastníkem nějaké dopravní nehody a byla to právě pneumatika, kdo dostal pořádnou šlupku… A vůbec, v jakém prostředí byly takové použité pneumatiky skladovány? Byly všechny čtyři na jediném voze? Parkovalo v garáži v ideálních podmínkách, nebo nikoliv?
Pokud to nepovažujete za důležité, může se vám velmi snadno stát, že ojetá pneumatika velmi rychle doslouží a vy budete nuceni kupovat novou, respektive ve vašem případě jinou ojetou… A rázem jste „v mínusu“, úspora je v háji a vy máte na voze čtyři gumy pochybné minulosti a nejisté budoucnosti. S reklamací samozřejmě nepochodíte, protože co byste u ojeté pneumatiky chtěli, že? Napadlo vás vůbec, proč se taková guma vlastně dostala až k vám? Že by její předchozí majitel jezdil bez pneumatik? Buď sám sáhl po lepších a ty špatné zkouší zpeněžit, anebo pocházejí právě z vozů postižených dopravní nehodou. Mohly být špatně používány a to je pak fuška i pro zkušeného mechanika v pneuservisu, aby takové poškození odhalil. Nicméně on je schopen vám k nim říct fundovaný komentář, na rozdíl od vašeho zběžného shlédnutí, že „vypadají docela dobře“… Je potřeba myslet také na to, že podle platných předpisů musí mít zimní pneumatiky minimální hloubku dezénu 4 mm a letní pneumatiky 1,6 mm. A pro představu – běžná pneumatika s „běžným“ provozem se za jednu sezonu opotřebuje i o 2 mm. Nebudete tedy muset ojeté pneu po jedné sezoně měnit za nové, případně riskovat pokutu?
Nezapomeňte, že pneumatiky stárnou, a to ať již s nimi jezdíte či nejezdíte (u ojetých těžko říct, jak na tom bývaly…). Pneumatiky, které byly provozovány více jak tři roky, nemají původní deklarované vlastnosti – u běžné zimní pneumatiky dochází po čtyřech letech ke změnám v jízdních vlastnostech, brzdná dráha se prodlužuje a pneu taktéž ztrácí přilnavost. Na mokrém povrchu nevykazují staré pneumatiky takový výkon jako ty nové a výrazně zhoršují brzdné vlastnosti vozidla.
Test rakouského autoklubu prokázal, že auto, které má na přední nápravě obuty nové pneumatiky a na zadní nápravě opotřebované, může snadno dostat nezvladatelný smyk a nepomůže ani stabilizační program ESP. Největší riziko je hlavně na mokré silnici, kde hrozí srážka s druhým vozidlem či sjetí z vozovky. Pokud se stane, že má řidič k dispozici dvě pneumatiky starší, měl by opotřebené pneu obout na přední kola a nové pneumatiky na kola zadní. Nikdy ne naopak, ačkoliv to mnoho autoservisů i pneuservisů radí. Většina řidičů totiž snáz zvládne nedotáčivý smyk než přetáčivý.
Zdroj: Pneumatiky.cz