Jaké práce zaberou automechanikům při opravách vozů nejvíce času a co délku opravy nejvíce ovlivňuje? Podle odborníků ze sítě autoservisů ProfiAuto na to mají čím dále větší vliv hlavně nové a moderní technologie v automobilech.
Nejčastější otázky zákazníků autoservisů zní „Jak dlouho to bude trvat“? Doba opravy vozu je tak vždy jedním z nejcitlivějších témat na linii zákazník – servis. „Motorismus se bleskově rozvíjí. Čím dál větší vliv na to, jak fungují auta a jak vypadá jejich oprava, mají nové technologie. S ohledem na výzvy, které s sebou nese současnost, je čím dál těžší určit čas, jak dlouho bude trvat standardní oprava dílu v servisu. Rozpětí je široké: lehké závady lze převážně odstranit během hodiny a závažné problémy jsou takové, kterým věnujeme více než 10 hodin,” říká Jindřich Krejčí, ředitel sítě ProfiAuto pro Česko a Slovensko.
Technologické výzvy stojící před automechaniky jsou čím dál významnější. Vyžadují nejen neustálé rozšiřování odborných znalostí, ale také se promítají do délky oprav. „Mezi časově nejnáročnější opravy patří ty, které jsou spojené s konkrétní značkou auta, jako jsou např. komplikované výměny rozvodů v Mercedesu CDI, vyžadující úplnou demontáž motoru, nebo závady určitých součástí např. převodovek nebo elektrických systémů,“ říká technický poradce sítě autoservisů ProfiAuto Ing. Lubomír Kroužílek.
Další „pastí“ potencionálně prodlužující délku opravy je nestandardní konstrukce některých modelů aut. Jako příklad může posloužit Mercedes třídy A, jehož motor se nachází v komoře horizontálně a ne vertikálně, jako u většiny automobilů. Znamená to, že přístup k některým jeho součástem je výrazně ztížený, což dělá demontáž rozhodně náročnější. Podobně je tomu v případě modelu Opel Insignia, v němž je elektronický systém, síť CAN a zbývající součásti předávání dat vystavěn jinak než standardně.
Mezi běžné opravy patří například rychlý olejový servis automobilu s benzínovým i dieselovým motorem. Závažné a komplikované opravy oproti tomu čím dál častěji vyžadují vlastnictví širokého spektra diagnostických přístrojů a znalost z různých oblastí motorismu, elektroniky a IT.
Velkou roli hrají také dovednosti mechanika. Jde např. o závady, s nimiž si zkušený servisní technik poradí za hodinu a nováček jich může potřebovat několik. „Profesionalita ale není jen praxe, ale také dodržování celé řady servisních standardů, které ovlivňují délku opravy. A tak jsou všechny nezávislé servisy zařazené do řetězce ProfiAuto povinny dodržovat požadavky týkající se např. vybavení a pracovní doby,” říká Jindřich Krejčí.
Z přehledu, který připravila síť autoservisů ProfiAuto, vyplývá, že nejvíce času stojí mechaniky rozebrání a oprava převodovky, diagnostika elektrických systémů, ovládání nebo klimatizace vyžadující demontáž přístrojové desky a také klempířské a lakýrnické služby. Délku opravy pak nejvíce ovlivňují: druh závady, značka auta, dostupnost dílů, typ servisu, zkušenosti mechanika a technologické faktory.
Časový přehled vybraných oprav:
- Rychlý olejový servis (1 až 2 hodiny)
- Komplikované výměny rozvodů (až 8 hodin)
- Demontáž přístrojové desky za účelem výměny výparníku nebo servomotorků v systémech řízení a regulace klimatizace (až 10 hodin)
- Demontáž a oprava převodovky, mechanické i automatické (až 12 hodin)
- Diagnostika a oprava elektrických či elektronických systémů (až 15 hodin)
- Specializované autokarosářské a lakýrnické práce (až 40 hodin)
O ProfiAuto:
- Značka sdružuje nezávislé autoservisy a prodejce náhradních dílů
- Síť autoservisů vznikla v roce 2008 v Polsku
- V síti je zapojeno přes 1 400 autoservisů v Polsku, v České republice a na Slovensku
- Na český a slovenský trh vstoupila značka v roce 2016
- Mezi aktivity značky patří mezinárodní motoristický veletrh ProfiAuto Show
- Řidiči mohou využít bezplatné servisní prohlídky na akcích PitStop