Jednou z nenahraditelných součástí naftových motorů je filtr pevných částic, jehož primárním úkolem je snížit emise výfukových plynů. Stejně jako ostatní komponenty, tak ani filtr pevných částic, který můžete znát také pod zkratkou DPF, není nesmrtelný.
Zpočátku byla životnost filtrů poměrně omezená, ovšem postupem času se technologie začaly zdokonalovat a v současné době vydrží až 240 tisíc kilometrů. Občas se však stane, že vypoví dříve, rozsvítí se kontrolka DPF, a potom nastává otázka, co s ním.
Filtr pevných částic a zákon
Česká republika, ostatně jako většina evropských zemí, má v zákonu stanoveno, že naftové motory musí disponovat filtrem pevných částic. Jakmile na palubní desce blikne kontrolka filtru pevných částic, měli byste se připravit na výměnu, která není zrovna nejlevnější. Pohybuje se v řádu několika desítek tisíc korun, dokonce se u některých vozidel může vyšplhat i přes sto tisíc korun. Právě vysoká cena je důvod, proč v České republice jezdí desítky tisíc vozidel bez filtru pevných částic, přitom je to v rozporu se zákonem.
Po odstranění DPF automobil nesplňuje podmínky, jež jsou nezbytné pro homologaci, a tím pádem by neměl vyjet na veřejnou pozemní komunikaci. Spousta majitelů zákon nerespektuje a po odstranění filtru pevných částic klidně na silnici vyjedou, neboť při běžné jízdě nikdo nepozná, že byl filtr odstraněn. Problém by nastal až v okamžiku, kdy byste šli na emisní kontrolu.
Prevencí je čištění filtru
Jestliže chcete prodloužit životnost filtru pevných částic, měli byste dodržovat několik preventivních opatření. Odborníci doporučují pravidelné čištění filtru pevných částic, přičemž je lepší zaplatit pár tisíc korun za vyčištění než několik desítek tisíc korun za výměnu.