Automobilový průmysl se žene stále kupředu. Nejznámější automobilky se snaží vyrábět stále výkonnější, bezpečnější a ekologičtější vozidla. Kromě koncových produktů však musí optimalizovat i výrobu. Pomáhá jim v tom i technologie 3D tisku.
3D tisk je v automobilové výrobě využíván stále více. Budete se divit, ale i ty největší firmy využívají 3D tisk na zakázku, aby si nechaly vyrobit různé díly nebo montážní pomůcky. Pojďme se podívat na pár konkrétních příkladů.
Ford si tiskne díly pro Mustang Shelby GT500
Ford je jednou z prvních automobilek, které integrovaly do výroby 3D tisk. Víte, že právě tato automobilka koupila třetí 3D tiskárnu, která kdy byly na světě vyrobena? Bylo to už před zhruba 30 lety.
V současné době je 3D tisk běžnou součástí výroby společnosti Ford. Například při vytváření letošního Shelby GT500 se slibné návrhy vytvářely na 3D tiskárně. Tyto prototypy se pak testovaly a prováděly se s nimi různé testy.
3D tisk je však využitý i pro výrobu konečného automobilu. Letošní Shelby GT500 obsahuje dvě komponenty z 3D tiskárny vytvořené z materiálu EPX.
Volkswagen využívá tištěné nástroje na své montážní lince
3D tisk se v automobilkách velmi často používá pro tvorbu prototypů, avšak Volkswagen jde mnohem dál. Aditivní technologii interně využívá již řadu let. Na 3D tiskárnách si vyrábí nástroje, díky čemuž ušetří čas i peníze. V dřívějších dobách bylo totiž nutné si nástroje objednávat a než dorazily, trvalo to. Nyní si je automobilka vytiskne podle potřeby.
Ani česká Škoda nezůstává pozadu
Také česká škodovka integruje 3D tisk k vytváření prototypových dílů. Kromě toho si na 3D tiskárnách tiskne také pískové formy.
Zakázkový 3D tisk si nachází cestu do čím dál většího počtu firem, a nejen těch z automobilového průmyslu. Firmy si nechávají tisknout dárky pro zákazníky, spojovací materiály a díly, na jejichž dodání by jinak musely dlouho čekat. Místo toho si je mohou nechat vytisknout v Česku na 3D tiskárně, a ještě za lepší cenu. 3D tisk pro firmy realizuje například výrobní firma Vytisknu. Díky dlouholetým zkušenostem dokáže zákazníkům vždy poradit, jestli se jim 3D tisk vyplatí, nebo by pro ně byla lepší jiná forma výroby. Jde především o minimalizaci nákladů.