Britská automobilka Lotus vznikla na počátku šedesátých let, kdy Colin Champan založil firmu Lotus Engineering Ltd. Již o deset let později, v roce 1962, přišel na svět zřejmě jeden z nejosudovějších automobilů historie této automobilky.
Chapman byl odjakživa fanouškem lehkých konstrukcí, což se promítlo i do jeho automobilů. Nejprve úspěšně působil na poli závodů Formule 1. Ovšem chtěl také sestavit auto, které by mohlo konkurovat tehdejším sporťákům jako Jaguar E-type či Ferrari 250 GTO. Ty měly jednu společnou vlastnost – obrovský silný motor, velkou hmotnost a špatnou ovladatelnost.
Proto na to šli u Lotusu jinak. Ocelová nosná konstrukce připomínající centrální nosnou rouru s rozvětvením pro nezávislé zavěšení všech kol byla geniálním řešením. Navíc umožňovala i umístění kotoučových brzd na všechna kola. Ve spojení s ultralehkou skořepinovou karosérií byla výsledná hmotnost vozu je 670kg! Navíc byla dosažena skvělá ovladatelnost vozu.
Pod kapotou se nacházel řadový čtyřválec o objemu 1.6 litru, který disponoval výkonem 107 koní. Ovšem i to stačilo, jelikož byl vůz tak lehký, tak zvládl stokilometrovou rychlost pod devět vteřin, což je na tehdejší časy vskutku rychlé. Později ještě přišel Lotus s verzí Sprint, která disponovala výkonem až 130 koní.
Důkazem, že tento vůz byl opravdu úspěšný je i fakt, že jich za dvanáct let výroby sjelo z linky téměř 18 tisíc kusů. Navíc byl Lotus Elan inspirací například pro vůz Mazda MX-5, který se i díky podobné konstrukci stal vůbec nejprodávanějším vozem této kategorie.
Lotus Elan 1962
[iframe width=“80%“ height=“350″ src=“http://i.netcarshow.com/ncs_show.swf?c=Lotus&m=1962-Elan“]
Více vozidlech z let minulých se dočtete na novém magazínu HistorickaAuta.eu, který se zaměřuje především veterány s stará auta.